Mijn favorieten

Eigen bedrijf starten vanuit huis: zo zit dat

Als starter is het handig om vanuit je woning te werken. Je hoeft daardoor niet te investeren in een bedrijfsruimte en de ruimte is vaak al aanwezig in je eigen woning.
Een zolder, garage of rommel/logeer kamer is snel omgebouwd tot een mooie werkkamer. Echter zijn er een aantal punten waarmee je rekening moet houden.
 
Controleer het bestemmingsplan
Het gegeven dat je van plan bent een bedrijf aan huis te beginnen, wil nog niet zeggen dat dit ook daadwerkelijk mag. Het bestemmingsplan van de gemeente geeft per gebied aan welke activiteiten wel of niet mogen plaatsvinden.
 
Meestal hangt dit af van het soort bedrijfje dat je wilt beginnen. Wanneer je regelmatig klanten over de vloer hebt in een bepaald woongebied, kan dit bijvoorbeeld parkeeroverlast opleveren. Informeer daarom goed naar het bestemmingsplan, aangezien de start van een bepaald type onderneming niet mogelijk is. Mocht het wel mogelijk zijn moet je het bedrijf aanmelden bij de gemeente. Als jouw onderneming niet in het bestemmingsplan past, kan je een ontheffing of aanpassing aanvragen. Win hierover advies in bij jouw gemeente.
Overigens is een horecabedrijf of een zaak in de detailhandel nooit mogelijk om vanuit huis te starten.
 
Een huis is geen bedrijfspand.
Dit klinkt heel logisch: van de gemeente moet je woning het oorspronkelijke woonkarakter behouden. De meeste gemeenten hebben besloten dat er maximaal 1/3 van je woning dienst mag doen als bedrijfsruimte. Dit verschilt wel per gemeente, dus zorg ervoor dat je dit hebt uitgezocht voor je start met ondernemen.
 
Zorg voor een goede werkruimte
Als je dagelijks vanuit huis werkt, is het van belang om werk en privé zoveel mogelijk gescheiden te houden. Anders ben je altijd aan het werk. Richt daarom een echte werkkamer in. Als je klanten aan huis ontvangt, is het handiger om een extern kantoor aan huis te maken. Dat houdt in: een werkruimte met een eigen ingang.
Het staat namelijk best amateuristisch wanneer je de klant op weg naar de werkkamer eerst door een gang met speelgoed, langs de wc en openstaande slaapkamerdeuren moet loodsen.
 
Kan je personeel inhuren?
Nee, het is niet toegestaan om personeel in te huren bij een bedrijf aan huis. Wanneer je iemand in dienst neemt, ben je verplicht degene ook kost en inwoning te geven, aangezien in een bedrijf aan huis alleen bewoners mogen werken.
 
Heb ik recht op fiscale aftrekposten?
Voor een bedrijf aan huis gelden dezelfde fiscale aftrekposten en voorwaardenals voor ieder ander klein bedrijf. Als je externe bedrijfsruimte huurt of koopt, kan je deze kosten aftrekken als bedrijfskosten. Wanneer je vanuit huis werkt, ligt dat iets ingewikkelder. 
 
Nu de inrichting. Het modieuze bureau, de ergonomische stoel: het komt allemaal voor je eigen rekening. De apparaten die je gebruikt voor je werk vallen dan weer wel onder bedrijfskosten. Een laptop, koptelefoon, printer, nietmachine, telefoon of vakliteratuur: alles wat je nodig hebt om je vak uit te oefenen is fiscaal aftrekbaar. 
 
Ook al ben je thuis aan het werk: verzekeringsmaatschappijen maken wel altijd een onderscheid tussen zakelijk en privé.
 
Normaliter heb je al een privé-inboedelverzekering, maar daarin zijn de bedrijfsmiddelen die je thuis gebruikt voor je werk niet zomaar automatisch meeverzekerd. 
Voor alle zakelijke activiteiten moet je dan een aparte bedrijfsverzekering afsluiten. Dit geldt niet alleen voor de inboedelverzekering, maar bijvoorbeeld ook voor de aansprakelijkheidsverzekering, opstalverzekering en rechtsbijstandverzekering. Deze verzekeringen zijn wel volledig fiscaal aftrekbaar voor alle ondernemers. 
 
 

 
Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring
Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring