Mijn favorieten

Tips om uw huis sneller te verkopen

Uw droomhuis gevonden? Het is een ideaal moment om te kopen met de huidige lage hypotheekrente. Echter moet uw eigen woning nog verkocht worden. Dus tijd om eens goed over een aantal zaken na te denken. Wij hebben voor u de belangrijkste punten op een rijtje gezet
 
  1. Een makelaar inschakelen, kiezen voor een internetmakelaar of toch zelf verkopen 
    Uiteraard kunt u een makelaar inschakelen. Een goede verkoopmakelaar kent de lokale markt, adviseert u over de vraagprijs, leidt de kijkers rond, onderhandelt en stelt het koopcontract op. U laat het hele verkoopproces van A tot Z dan aan een professional over. U kunt meerdere makelaars uitnodigen en degene kiezen die in uw geval het beste matcht. 
    Een internetmakelaar is een stuk goedkoper dan een reguliere makelaar. Reden hiervoor is dat u bij de verkoop ook zelf de handen uit de mouwen moet steken. U verdeelt de taken naar behoefte met uw internetmakelaar. Hoe meer u zelf doet, hoe lager de courtage. Kiest u voor een internetmakelaar, dan schrijft u meestal de commerciële advertentietekst, u maakt de foto's en u leidt de kijkers rond. De internetmakelaar bepaalt meestal de woningwaarde en de vraagprijs, hij/zij levert het verkoopmateriaal, presenteert de woning op Funda en stelt de koopovereenkomst op
    U kunt uw huis ook helemaal zelf verkopen. Dat bespaart veel geld maar vergt wel tijd. U moet bijvoorbeeld zelf de vraagprijs vaststellen, adverteren, de bezichtigingen leiden en de onderhandelingen voeren. Tevens is het mogelijk voor een gedeelte zelf uw woning te verkopen en naar behoefte een aantal  zaken uit te besteden. Makelaars bieden namelijk ook deeldiensten. Zo kunt u een makelaar bijvoorbeeld alleen voor de onderhandelingen, verkoopstrategie of de bezichtigingen inschakelen.

     
  2. Bepaal de waarde van de woning 
    Het oordeel van een ervaren makelaar kan een goed uitgangspunt zijn. Woningwaardes worden voornamelijk gratis uitgevoerd door makelaars. Tip, nodig drie makelaars voor een vrijblijvend gesprek. Zij zullen vervolgens een schatting van de waarde geven. Pak het gemiddelde en je weet zo’n beetje wat de woning waard is. Let hierbij wel op dat er ook makelaars onrealistisch hoog waarderen in de hoop de opdracht binnen te krijgen.

     
  3. Bepaal de vraagprijs van de woning 
    Wellicht denkt/vindt u dat uw woning meer waard is dan de makelaar u vertelt. En begrijpelijk, we willen allemaal de best mogelijke prijs ontvangen. Helaas is een te hoge vraagprijs ook valkuil nummer 1 waarom uw woning niet verkocht wordt.  Een te hoge vraagprijs zorgt er voor dat uw woning niet verkocht gaat worden, dat is vrij zeker. Kopers weten over het algemeen prima wat een huis waard is of hoort te zijn. Een te hoge vraagprijs betekent uiteindelijk de prijs bijstellen. En soms zelfs een aantal maal achter elkaar. Potentiële kopers zien ook dat uw woning al meerdere prijsverlagingen heeft gehad en zullen dit gebruiken in eventuele onderhandelingen. Uiteindelijk wijst de praktijk uit dat woningen met een in eerste instantie te hoge vraagprijs uiteindelijk voor minder verkocht worden dan dat er direct was begonnen met een meer reële vraagprijs.
    Uiteraard gaan mensen op de woning onderhandelen. Inmiddels liggen de verschillen tussen vraagprijs en verkoopprijs procentueel een stuk lager dan een aantal jaar terug maar houd hier zeker rekening mee.

     
  4. Maak goede foto’s 
    Dit is erg belangrijk. De foto’s zijn het visitekaartje. Later pas gaan mensen de advertentie lezen. De foto’s moeten er uiteraard realistisch uitzien. Niet te groot, niet te klein. Doel is om vooral te laten zien hoe de woning in vorm is, hoe groot de kamers zijn, etc. En het belangrijkste, wat voor sfeer het uitstraalt. De kwaliteit van de foto’s kan het verschil zijn tussen wel of geen kijkers en dus tussen wel of niet een verkoop. Laat goede foto’s maken door een vastgoedfotograaf. Deze kosten haalt u er echt weer uit bij een snellere verkoop. Zijn er foto’s gemaakt in de winter en is het inmiddels al voorjaar en de woning nog steeds niet verkocht? Vervang de foto’s dan. Een tuin in bloei verkoopt sneller dan een kale tuin.
     
  5. Zorg voor een goede Funda prestatie 
    Veruit de meeste huizen worden gevonden/verkocht via Funda. Zorg voor een goede en uitgebreide presentatie. Dit door veel informatie te geven in de vorm van een levendige en grondige aanbiedingstekst, met veel foto’s van hoge kwaliteit, 3D-plattegronden waar de mogelijkheid bestaat om de kijker uw huis alvast in te richten (Floorplanner) en uiteraard 360 graden foto’s waarbij iedereen een goed beeld krijgt van de diverse ruimtes en de eventuele tuin. De zoekresultaten op Funda worden gesorteerd op basis van relevantie. Alle advertenties worden beoordeeld op drie punten: volledigheid, kwaliteit en betrouwbaarheid. Dus: hoe meer informatie des te beter. Met kwaliteit wordt bijvoorbeeld bedoeld echte video’s en niet de video met een slideshow met foto’s.
    Een wervelende en uitgebreide presentatie zorgt ervoor dat potentiële kopers enthousiast worden en blijven plakken. Want, hoe langer ze blijven plakken, hoe groter de kans is dat zij een afspraak maken voor een bezichtiging.

     
  6. Gebruik het internet 
    Het internet is de belangrijkste medium bij de verkoop van de woning. Natuurlijk zijn er altijd woningen die zichzelf verkopen zonder al te veel moeite, maar helaas is dit voor de meeste woningen niet weggelegd. U zult dus op de internet tamtam moeten slaan en uw woning op zoveel mogelijk manieren onder de aandacht brengen van potentiële kopers. Met name de diverse social media kanalen zijn hier uitermate voor geschikt, zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Youtube en Pinterest.  Van belang bij het inzetten van social media is dat u het op de juiste manier inzet. Benader nauwkeurig de juiste doelgroep van uw woning en probeer uw woning op een leuke en/of ludieke manier onder de aandacht te brengen, dit heeft vaak een viraal effect.
    Daarnaast kunt u overwegen om betaalde Google Adwords advertenties in te zetten afhankelijk of dit past het bij het type woning. Maar denk ook aan Marktplaats.nl, ook een druk bezochte website met veel potentiële kopers.
     
  7. Verkoopstyling 
    In andere landen zoals Engeland en Amerika is dit de normaalste zaak van de wereld. In Nederland is het een stuk minder bekend en het gros van de makelaars maakt er dan ook nog geen gebruik van. Een gemiste kans, want de invloed van verkoopstyling is enorm. Een verkoopstyliste zorgt ervoor dat uw woning helemaal klaar gemaakt wordt voor de verkoop. Hij/zij geeft tips en adviezen over de inrichting, accessoires en ze zorgt voor voldoende ruimte en rust. Zeker de kosten waard want deze professionals weten als geen ander waar potentiele kopers van houden. 
     
  8. Ruim de woning op 
    Dat is toch wel het allerbelangrijkste. Gooi weg wat weg moet. Klinkt logisch, maar loop toch maar even goed door uw woning. Er staat toch vaak meer dan uzelf denkt. Denk aan persoonlijke fotolijstjes, een overdaad aan accessoires, jassen, schoenen, maar ook tandenborstels, shampooflesjes, etc. Haal het allemaal weg. Dit geeft mensen een onprettig gevoel en daarbij voelt het dan alsof ze in uw huis lopen en niet in hun toekomstige huis. Haal ook de dierenspullen weg. Als mensen een mand voor de hond zien staan of etensbakjes zijn ze eerder geneigd te letten op ‘vieze geurtjes’. En mochten mensen geen dierenfans zijn (of allergisch) dan ontstaat hierdoor de kans dat ze de woning niet eens meer willen kopen. Als u het weghaalt zien ze het niet. Ruiken ze het meestal ook niet eens.
    Ruim niet alleen alles goed op, maak ook schoon. En dan niet het wekelijkse riedeltje door het huis, maar maak ook even de dingen schoon die normaal worden overgeslagen. Denk aan het schoonmaken van de voordeur (misschien een lakje?) Dit is samen met de voortuin de eerste indruk van de woning. Vaak staan de kopers wat langer stil voor een voordeur omdat de makelaar nog open moet doen.
    Is er nog ergens een vies plekje op de muur, haal dan de roller eroverheen. Nog ergens een stuk plint dat mist, plak het even. Het zijn vaak de kleine dingetjes maar potentiele kopers kunnen erover vallen. Die zien hierdoor extra werk. De meeste mensen komen het liefst in een instapklare woning met een fijne, warme sfeer.
    Licht verkoopt.  Maak de vensterbanken zo goed als leeg en trek de gordijnen zo ver mogelijk open. Zeem alle ramen goed zodat zoveel mogelijk licht naar binnen komt. Zet een lampje aan in een donker hoekje.
    Niet alleen de binnenkant & de buitenkant zijn van belang maar ook alles eromheen. Loop er eens een groot rondje omheen. Kijk hoe het oogt. Mensen rijden vaak rond in een bepaalde buurt, op zoek naar een huis. Dat is de indruk die ze krijgen. Wat is die indruk? Probeer te kijken zoals de kopers doen.
     
  9. Benadruk de sterke punten van de woning 
    Ook dit klinkt weer erg logisch. Echter doen de meeste verkopers en hun makelaars dit nog niet of in ieder geval niet voldoende. De kracht van het verkopen ligt nog altijd in het extra benadrukken van de voordelen van een product of dienst. Dit is in dit geval uw woning. En wie is beter op de hoogte van de sterke punten dan uzelf. Ga dus na na waarom u destijds voor deze woning gekozen heeft. Was het de tuin, de ligging, de woonwijk, de ruimtes? Laat de sterke punten van de woning niet alleen terug komen in een sterke aanbiedingstekst maar zorg er ook voor dat dit terug komt in de woningfoto’s en in de woningvideo.
     
  10. Doe mee aan de open-huizen-dag 
    Twee keer per jaar vindt de NVM Open Huizen Dag plaats. Veel open-huizen-dag bezoekers zijn mensen die het geinig vinden om eens rond te snuffelen. Gluren bij de buren. Dit zijn niet altijd even serieuze kopers. Maar goed, wellicht zit er net een kijker tussen die wél echt geïnteresseerd is.
    Let op: sommige makelaars berekenen hier extra kosten voor.
    Anders organiseert u hetzelf. Een open huis, dat mensen gewoon even mogen komen kijken. Zet wat lekkers neer en zorg dat de woning er top uitziet. Kijkers genereert u onder andere door regionale aandacht. De meeste kopers wonen namelijk niet ver uit uw buurt. Een buurtmailing kan bijvoorbeeld handig zijn om de bewoners in de woonwijk te attenderen op het feit dat uw woning te koop staat. Mocht u een makelaar ingeschakeld hebben brespreek dan met hem/haar welke marketingmix het beste past bij uw woning.
     

     
     

 
Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring
Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring