Skip to Content

Ruzie met je makelaar

Voor het verkopen van je woning heb je een makelaar ingeschakeld. Je hebt keurig een aantal makelaars langs laten komen en degene gekozen waar je beste gevoel bij had en het meeste vertrouwen in had. Dat moet natuurlijk wel, het verkopen van je woning is een proces dat je toch samen doet. Daarnaast heeft de makelaar de sleutels van je woning, maakt degene een inschatting of potentiële kopers betrouwbaar zijn, voert financiële gesprekken tijdens de onderhandelingen en zet de hele boel juridisch op papier. Daarbij verwacht je een rappe, degelijke en doeltreffende afhandeling. Een makelaar die eventuele kopers onheus bejegend of nog erger jouw belangen niet correct behartigt, daar zit je niet op te wachten.

Maar wat gebeurt er als je dan toch, tijdens of na het proces rond de verkoop, niet tevreden bent over de dienstverlening van de makelaar? Uiteraard probeer je daar in eerste instantie samen uit te komen. Soms is dat behoorlijk lastig. De praktijk wijst uit dat de makelaar en de verkopende partij een totaal andere visie hebben over de geleverde kwaliteit van de diensten. Daarnaast is het een belangrijke en spannende fase in je leven en kan daarbij de emotie hoger oplopen dan normaal. Kortom: Bonje met je makelaar.

Hoe kan ik onder het contract met de makelaar uit?

Ontbinding

De overeenkomt met je makelaar kan je in sommige gevallen ontbinden. Cruciaal hierbij is dat je kan bewijzen dat je makelaar zich niet aan de afspraken heeft gehouden. Dit is vaak erg lastig te bewijzen. Je schakelt een makelaar namelijk in voor een bepaald eindresultaat (het verkopen van je woning) en niet voor de moeite die hij hiervoor doet. Je kan het contract proberen te ontbinden door de makelaar een brief (aangetekend) te sturen waarin je hem of haar in gebreke stelt. Leg duidelijk en concreet uit waarom het werk niet goed is uitgevoerd en welke afspraken niet zijn nagekomen. Mocht je woning nog niet verkocht zijn kan je de makelaar in deze brief een kans geven om het werk binnen een bepaalde termijn nog wel goed uit te voeren.

Opzegging van de overeenkomst
Het contract met je makelaar kan je altijd opzeggen. Je trekt de volledige opdracht in. Helaas zijn hier wel kosten aan verbonden aangezien de makelaar ook kosten (opstartkosten) heeft gemaakt. Denk aan plaatsing woning Funda, maken van foto’s. advertentiekosten, etc. Welke kosten dit exact zijn hangt af van de afspraken die er gemaakt zijn met de makelaar.

Geschillencommissie Makelaardij
Veel makelaars zijn lid van een vereniging van makelaars. Sterker nog, het is van groot cruciaal belang dat je een makelaar kiest die aangesloten is bij een beroeps- of brancheorganisatie. In Nederland zijn er drie grote organisaties van makelaars; de NVM, de VastgoedPRO en de VBO. Heb je een probleem met je makelaar en kom je er samen niet uit, dan bestaat de mogelijkheid om het voorval voor te leggen bij de Geschillen Commissie in Den Haag. Dit is een door de overheid erkende organisatie die voor over de 50 branches de beslissing maakt wie er gelijk heeft. Over het algemeen worden hier de klachten behandeld waarbij de verkoper de makelaarskosten niet (of geheel) wilt betalen en op je deze terug kan vorderen in het geval van al reeds gedane betalingen. Hoewel dit erg officieel, spannend en ingewikkeld klinkt valt de procedure in de praktijk erg mee.

Hoe werkt dit exact? Via een digitaal formulier meld je de klacht aan bij de Geschillen Commissie. Dit kost je wel € 77,50, maar deze krijg je terug als je klacht geheel of gedeeltelijk terecht is bevonden. Als de ruzie gaat om een nog openstaande rekening dan moet je het bedrag ook storten op de derdenrekening van de commissie. Is de rekening al betaald, dan verzekert de beroeps- of brancheorganisatie je dat het geld terug komt als jij de zaak wint.

Nadat alle bedragen ontvangen zijn wordt er door de commissie een zitting gepland. Deze commissie bestaat dan uit onafhankelijke leden (meestal een rechter en juristen) en een deskundige. Tijdens deze zitting krijgen beide partijen (verkoper en makelaar) de gelegenheid om beide kanten van het verhaal te doen. Tijdens de zitting bestaat ook de mogelijkheid om nog steeds onderling te schikken (handjeklap).

Komen verkoper & makelaar er niet uit dan doet de commissie een uitspraak. Deze uitspraak is absoluut bindend en beide partijen moeten zich hieraan houden. Doordat alle geldbedragen al bij de commissie zijn gestort (dan wel gedekt zijn door de beroeps- en brancheorganisatie) heb je de garantie dat niet na de zitting nog eens eindeloos geneuzel komt wat betreft de financiële afwikkeling.

Als je toch voor een makelaar hebt gekozen die geen lid is van een vereniging, dan is de Geschillencommissie geen optie, maar kan je naar de rechter.
Het is altijd van belang om van tevoren de algemene voorwaarden van de makelaar goed te lezen, zodat je weet waar je aan toe bent en welke afspraken je exact met de makelaar hebt gemaakt.

Uiteraard verwacht je bovenstaand verhaal niet met jouw makelaar die je uiterst zorgvuldig hebt uitgekozen. Maar een woning verkopen gaat met de nodige emotie gepaard & een beetje ratio toevoegen in het proces kan dan echter nooit kwaad.

Neem contact met De Wekker Wonen

Heeft u vragen of wilt u graag een afspraak maken? Neem dan telefonisch contact met ons op of stuur ons een e-mail bericht.

Contactgegevens De Wekker Wonen:

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Back to top
Vragen of afspraak maken?

Stuur ons een bericht op Whatsapp

Bereken eenvoudig de geschatte
waarde van uw huis!

Bereken